Προϋπόθεση της Θείας Κοινωνίας δεν είναι η γιορτή, αλλά η καθαρή συνείδηση
Όπως η θρεπτική τροφή, εάν ληφθεί από
έναν στομαχικό, τον βλάπτει και τον καταστρέφει και γίνεται γι’ αυτόν η τροφή
αυτή, αφορμή να ασθενήσει, έτσι ακριβώς συμβαίνει και με τα Άχραντα Μυστήρια.
Κοινωνείς απροετοίμαστος;
Κοινωνείς απροετοίμαστος;
Ποιους απ’ αυτούς θα επιδοκιμάσουμε;
Όσους μια φορά, όσους πολλές ή όσους λίγες φορές Μεταλαμβάνουν; Ούτε τους μία,
ούτε τους πολλούς, ούτε τους λίγες, μα εκείνους που πλησιάζουν στο Άγιο Ποτήριο
με καρδιά αγνή, με βίο ανεπίληπτο. Αυτοί ας Κοινωνούν πάντα. Οι άλλοι, οι
αμετανόητοι αμαρτωλοί, ας μένουν μακριά από τα Άχραντα Μυστήρια, γιατί αλλιώς
κρίμα και καταδίκη ετοιμάζουν για τον εαυτό τους. Ο Άγιος Απόστολος λέει:
«Όποιος τρώει τον άρτο και πίνει το ποτήριο του Κυρίου με τρόπο ανάξιο, γίνεται
ένοχος αμαρτήματος απέναντι στο σώμα και στο αίμα του Κυρίου, προκαλώντας την
καταδίκη του» (Α΄ Κορ. 11,27, 29). Θα τιμωρηθεί, δηλαδή, τόσο αυστηρά, όσο και
οι σταυρωτές του Χριστού, αφού κι εκείνοι έγιναν ένοχοι αμαρτήματος απέναντι
στο σώμα Του. Πολλοί από τους πιστούς έχουν φτάσει σε τέτοιο
σημείο περιφρονήσεως των Αγίων Μυστηρίων, ώστε, ενώ είναι γεμάτοι από αμέτρητες
κακίες και δεν διορθώνουν καθόλου τον εαυτό τους, κοινωνούν στις γιορτές
απροετοίμαστοι, μη γνωρίζοντας ότι προϋπόθεση της Θείας Κοινωνίας δεν είναι η
γιορτή, αλλά, καθώς είπαμε, η καθαρή συνείδηση. Και όπως αυτός
που δεν αισθάνεται κανένα κακό στη συνείδησή του, πρέπει καθημερινά να
προσέρχεται στη Θεία Κοινωνία, έτσι κι αυτός που είναι φορτωμένος
αμαρτήματα και δεν μετανοεί, πρέπει να μην Κοινωνεί ούτε στη γιορτή.
Γι’ αυτό και πάλι σας παρακαλώ όλους να μην πλησιάζετε στα Θεία Μυστήρια έτσι
απροετοίμαστοι και επειδή το απαιτεί η γιορτή, αλλά αν κάποτε αποφασίσετε να
λάβετε μέρος στη Θεία Λειτουργία και να Κοινωνήσετε, να καθαρίζετε καλά τον
εαυτό σας, από πολλές μέρες πριν, με τη μετάνοια, την προσευχή,
την ελεημοσύνη, την φροντίδα για τα πνευματικά πράγματα.
Βλέπω πολλούς να συμμετέχουν στην Θεία
Κοινωνία, αλλά όπως έτυχε, από συνήθεια περισσότερο και για το νόμο, παρά με
τον νου και την καρδιά. Λένε: Αν έρθει ο καιρός της Αγία Τεσσαρακοστής, σε όποια κατάσταση και αν βρίσκεται
κάποιος, μπορεί να συμμετέχει στα Μυστήρια. Το ίδιο λένε, όταν έρθει η ημέρα
των Χριστουγέννων. Και όμως, δεν είναι ο καιρός, δηλ. η γιορτή
των Χριστουγέννων ή η Μεγάλη Τεσσαρακοστή, που καθιστά τους ανθρώπους άξιους να
προσέρχονται στα Μυστήρια, αλλά η ειλικρίνεια και η καθαρότητα της ψυχής. Με
τέτοια ψυχή να προσέρχεσαι πάντα. Χωρίς αυτήν, ουδέποτε…
Όποιος συνεχίζει να παραμένει αμαρτωλός και αμετανόητος, ας μην πλησιάζει
ποτέ να Κοινωνήσει. Να προτιμάτε να υποφέρετε τα πάντα και να κάνετε τον παν,
ώστε να προσέρχεστε χωρίς αμαρτήματα στη Θεία Ευχαριστία.
Ο πιο εύκολος τρόπος για να κυριεύσει ο
διάβολος τον Χριστιανό, είναι η ανάξια συμμετοχή του στην Θεία Κοινωνία. Όχι
βέβαια, ότι αυτός ο Χριστιανός δαιμονίζεται (υποστατικώς), αλλά γίνεται όμοιος με τον διάβολο. Υπερήφανος, απείθαρχος,
φθονερός, αναίσθητος, αδιάφορος για την σωτηρία του.
Όπως η θρεπτική τροφή, εάν ληφθεί από
έναν στομαχικό, τον βλάπτει και τον καταστρέφει και γίνεται γι’ αυτόν η τροφή
αυτή, αφορμή να ασθενήσει, έτσι ακριβώς συμβαίνει και με τα Άχραντα
Μυστήρια. Κοινωνείς απροετοίμαστος; Θα
αρρωστήσεις…
Ο Ιούδας πήρε μέρος στο Μυστικό Δείπνο
ανάξια και φεύγοντας από εκεί παρέδωσε τον Κύριο, για να μάθεις, ότι ο διάβολος
πάντοτε κατεξοχήν εισέρχεται σε εκείνους που συμμετέχουν ανάξια στη Θεία Ευχαριστία και καθιστούν έτσι τους εαυτούς τους,
άξιους μεγαλύτερης τιμωρίας. Δεν σας τα λέω αυτά για να σας φοβίσω, αλλά για να
σας κάνω περισσότερο ασφαλής. Γιατί όπως ακριβώς η σωματική τροφή, όταν
εισέλθει σε στομάχι που έχει βλαβερά υγρά, επιδεινώνει την ασθένεια, έτσι και η
πνευματική τροφή όταν κανείς συμμετέχει ανάξια σ’ αυτήν, επισύρει μεγαλύτερη
καταδίκη εναντίον του. Έτσι και εκείνος που τρώει και πίνει με
τρόπο ανάξιο την Θεία Κοινωνία, τρώει και πίνει την καταδίκη του εαυτού του.
Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος
Δεν υπάρχουν σχόλια