Η επιδημιολογική κατάσταση στη
χώρα μας εξακολουθεί να είναι επιβαρυμένη
Η επιδημιολογική κατάσταση στη
χώρα μας εξακολουθεί να είναι επιβαρυμένη, η πίεση στο Ε.Σ.Υ. εντείνεται και η
κούραση όλων αυξάνεται. Σε αυτά τα δεδομένα, η Κυβέρνηση απαντά
συνεχίζοντας την ενίσχυση του Ε.Σ.Υ. και επιδεικνύοντας την αναγκαία
ευελιξία ως προς τα μέτρα ανάσχεσης της πανδημίας. Στο πλαίσιο αυτό:
· Αποφασίστηκαν και μπήκαν σε
εφαρμογή, στοχευμένες προσαρμογές στα μέτρα που λαμβάνουν υπόψη την ψυχολογική κόπωση της
κοινωνίας, καθώς και το γεγονός ότι η μέρα μεγαλώνει και ο καιρός βελτιώνεται.
Αφορούν πρωτίστως τη διεύρυνση του ωραρίου κυκλοφορίας, καθώς και βαλβίδες
εκτόνωσης για την αποφυγή συγκεντρώσεων σε σπίτια και σε κλειστούς χώρους.
· Η Ελλάδα γίνεται η πρώτη χώρα
που προχωρά στις αρχές Απριλίου σε δωρεάν παροχή self-test σε όλο τον πληθυσμό. Κάθε πολίτης θα μπορεί να
προμηθεύεται δωρεάν από το φαρμακείο της γειτονιάς του ένα τεστ ανά εβδομάδα,
παρέχοντας τον ΑΜΚΑ στον φαρμακοποιό. Κάθε πολίτης θα έχει έτσι τη δυνατότητα
επιτήρησης της υγείας του και σύμπραξης στην ανάσχεση της διασποράς του
ιού.
· Στην ίδια κατεύθυνση θα
συμβάλει η επιτάχυνση του εμβολιασμού που εξελίσσεται με ασφάλεια και υποδειγματικό τρόπο.
o
Η Ελλάδα βρίσκεται σταθερά ανάμεσα στις 6-7 ευρωπαϊκές χώρες που έχουν
τους υψηλότερους ρυθμούς εμβολιασμού και επισπεύδει ανάλογα με τις ροές των εμβολίων που φτάνουν. Ήδη,
έχουν γίνει πάνω από 1.430.000 εμβολιασμοί και μέσα στον Απρίλιο θα
γίνουν επιπλέον 1,5 εκατομμύριο.
o
Ξεκινούν οι εμβολιασμοί για τους συμπολίτες μας με νοσήματα πολύ υψηλού
κινδύνου. Στις 26
Μαρτίου θα ανοίξει η πλατφόρμα για τα ραντεβού της
ηλικιακής ομάδας 70-74 ετών και τις αμέσως επόμενες μέρες -στις αρχές Απριλίου-
η πλατφόρμα για τα ραντεβού της ηλικιακής ομάδας, 65-69 ετών.
Στόχος είναι μέχρι το τέλος Απριλίου, αρχές Μαΐου, να έχουν εμβολιαστεί
με τουλάχιστον μια δόση του εμβολίου όλοι οι 60 άνω και οι ευπαθείς ομάδες με
νοσήματα πολύ υψηλού κινδύνου. Τον Μάιο και τον Ιούνιο θα προστεθούν οι
ευπαθείς ομάδες της κατηγορίας Β, ειδικές επαγγελματικές ομάδες, αλλά και ο γενικός
πληθυσμός.
· Στο μεταξύ, καθώς συνεχίζεται
η αντεπίθεση στον ιό, η Κυβέρνηση ενισχύει δραστικά το Ε.Σ.Υ. που
δέχεται -και θα συνεχίσει να δέχεται για το επόμενο διάστημα- ισχυρή
πίεση. Έχουμε ήδη θέσει σε εφαρμογή το σχέδιο έκτακτης ανάγκης
και διευρύνουμε τη συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα.
o
Ιδιωτικές κλινικές έχουν τεθεί -με οικειοθελή απόφαση των ιδιοκτητών
τους- στη διάθεση του Ε.Σ.Υ. και η συνεργασία εξελίσσεται αρμονικά.
o
Η Κυβέρνηση απηύθυνε επί εβδομάδες πρόσκληση - έκκληση προς τους ιδιώτες
ιατρούς, για την ενίσχυση των Νοσοκομείων του Ε.Σ.Υ. στο τρίτο σφοδρό κύμα της
πανδημίας COVID-19. Δυστυχώς, όμως, πολύ μικρός αριθμός ιδιωτών ιατρών
ανταποκρίθηκε. Λαμβάνοντας υπόψη τις έκτακτες συνθήκες και την επιτακτική
ανάγκη περίθαλψης των συνανθρώπων μας, ενεργοποιήθηκε το Σχέδιο
Έκτακτης Ανάγκης του Υπουργείου Υγείας, για υποχρεωτική ένταξη ιδιωτών ιατρών
στο Ε.Σ.Υ. για ορισμένο χρονικό διάστημα, προκειμένου να συνδράμουν
τις δημόσιες δομές. Το Υπουργείο Υγείας προχωράει σε επίταξη προσωπικών
υπηρεσιών ιατρών των ειδικοτήτων Παθολόγων, Πνευμονολόγων και Γενικών Ιατρών
στην Αττική.
Ισορροπημένη και θετική η
έκθεση Μπορέλ
Η ελληνική πλευρά κρίνει την
έκθεση του Ύπατου Εκπροσώπου Ζοζέπ Μπορέλ για θέματα Εξωτερικής πολιτικής και πολιτικής
ασφάλειας της Ε.Ε. που αφορά την Τουρκία, ισορροπημένη και θετική,
καθώς περιλαμβάνει πολλά ικανοποιητικά στοιχεία, αν και υπάρχουν και ορισμένες
ελλείψεις.
Στα θετικά στοιχεία
· Συγκαταλέγεται καταρχήν το γεγονός ότι η
έκθεση, όπως είχε ζητήσει το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο του περασμένου Δεκεμβρίου
κατόπιν παρέμβασης του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, περιέχει μια
διττή προσέγγιση: Αφενός στοιχεία για μια ενδεχόμενη θετική ατζέντα
και αφετέρου την προοπτική λήψης περιοριστικών μέτρων, τα οποία μάλιστα
αναφέρονται ρητά και αναλυτικά. Αναφέρεται μάλιστα ότι τα μέτρα αυτά θα
μπορούσαν να υιοθετηθούν, εφόσον η Τουρκία παραβιάσει το Διεθνές Δίκαιο και
προκαλέσει ενέργειες που θα είχαν αρνητικές επιπτώσεις για τα συμφέροντα της
Ε.Ε. και κρατών-μελών της. Το ενδεχόμενο αυτό, όπως έχει τονίσει επανειλημμένα
η ελληνική πλευρά, αποτελεί κίνητρο για την Τουρκία να επιστρέψει σε μια
προοπτική συνεργασίας και να αποφευχθεί μια αρνητική δυναμική. Όσον αφορά την
λεγόμενη θετική ατζέντα αναφέρεται ότι θα μπορούσε να εφαρμοστεί τμηματικά και
κυρίως με τρόπο αναστρέψιμο και ότι θα εξαρτηθεί από το κατά πόσο η Τουρκία θα
δείξει εποικοδομητική συμπεριφορά τους επόμενους μήνες.
· Είναι το γεγονός ότι η
έκθεση είναι ξεκάθαρη ως προς το θέμα της οριοθέτησης της ΑΟΖ και της
υφαλοκρηπίδας. Ότι δηλαδή, θα πρέπει να αντιμετωπισθεί μέσω διαλόγου στο πλαίσιο
του Διεθνούς Δικαίου συμπεριλαμβανομένης της Σύμβασης του Ο.Η.Ε. για το Δίκαιο
της Θάλασσας (UNCLOS) και εάν δεν βρεθεί λύση από τα δύο μέρη το ζήτημα θα
πρέπει να παραπεμφθεί στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης.
· Σε ό,τι αφορά το
μεταναστευτικό-προσφυγικό η έκθεση αναφέρεται στα γεγονότα του
Φεβρουαρίου του 2020 στον Έβρο, επισημαίνοντας ξεκάθαρα ότι η Τουρκία με ενεργό τρόπο ενθάρρυνε
μετανάστες και πρόσφυγες να εισέλθουν με τη βία στην Ε.Ε., κάτι που αποτελεί για
ακόμη μια φορά αναγνώριση ότι τα σύνορα της Ελλάδας είναι και σύνορα της
Ευρώπης. Υπογραμμίζει μάλιστα ότι όλα αυτά έρχονται σε πλήρη αντίθεση με την
Κοινή Δήλωση Ε.Ε.-Τουρκίας του 2016. Επίσης, γίνεται αναφορά στη διακοπή των
επιστροφών προς την Τουρκία από τα ελληνικά νησιά που είναι υποχρέωσή της με
βάσει τη Κοινή Δήλωση.
Υπάρχουν, ωστόσο, ελλείψεις.
v.
Δεν υπάρχει ευρύτερη αναφορά στο γεγονός ότι η Τουρκία έχει
επανειλημμένα παραβιάσει τη Σύμβαση του Ο.Η.Ε. για το Δίκαιο της Θάλασσας (UNCLOS).
v.
Δεν υπάρχει, επίσης, αναφορά στο «casus belli».
Σε κάθε περίπτωση τα θετικά
στοιχεία υπερτερούν των όποιων ελλείψεων. Αναγνωρίζεται ότι η κατάσταση είναι εύθραυστη, παρά τα θετικά βήματα
και ότι απαιτείται χρόνος για να αξιολογηθεί αν η αποκλιμάκωση είναι διαρκής
και αξιόπιστη. Ως εκ τούτου, οι διάφορες επιλογές, τόσο οι θετικές όσο
και οι αρνητικές, διέπονται από τις αρχές της αιρεσιμότητας, αντιστρεψιμότητας
και αναλογικότητας.
Μια πραγματική ψηφιακή
επανάσταση βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη
Στο μεταξύ, μέσα
στην κρίση η Κυβέρνηση προχώρησε σε μια ραγδαία ψηφιοποίηση του Κράτους.
· Σε ένα χρόνο, οι
ψηφιακές υπηρεσίες που παρέχει το Δημόσιο στους πολίτες από το gov.gr υπερδιπλασιάστηκαν
και έφτασαν τις 1.130.
· Έγιναν 94 εκατομμύρια
ηλεκτρονικές συναλλαγές, εκδόθηκαν 155.000 ληξιαρχικές πράξεις, 3 εκατομμύρια υπεύθυνες
δηλώσεις και εξουσιοδοτήσεις και 1 εκατομμύριο πιστοποιητικά
δημοτολογίου. Γράφτηκαν 1.700.000 πολίτες στην άυλη συνταγογράφηση και
εκδόθηκαν 12 εκατομμύρια άυλες συνταγές.
· Την τελευταία εβδομάδα:
o
ξεκίνησε η ηλεκτρονική δήλωση απώλειας της αστυνομικής ταυτότητας,
o
μπήκε σε λειτουργία το Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας πολιτών-Δημοσίου, ώστε
οι πολίτες να λαμβάνουν ειδοποιήσεις μέσω sms ή email για ζητήματα που τους
αφορούν,
o
επεκτάθηκε το MyConsulLIve σε ακόμη περισσότερες Πρεσβείες και
Προξενικές αρχές, ώστε Έλληνες που ζουν στο εξωτερικό να διεκπεραιώνουν
διοικητικές πράξεις χωρίς φυσική παρουσία.
Μια πραγματική ψηφιακή
επανάσταση -που όπως
τονίζει ο Πρωθυπουργός σε σχετική ανάρτησή του- βελτιώνει τη σχέση των
πολιτών με το Δημόσιο και διευκολύνει την καθημερινότητα όλων, βρίσκεται σε
πλήρη εξέλιξη. Υποθέσεις που απαιτούσαν τη μετάβαση του πολίτη σε κρατικές
υπηρεσίες λύνονται τώρα από το κινητό ή τον υπολογιστή του καθενός. Μειώνουν τη
γραφειοκρατία, αφαιρούν ταλαιπωρία και προσφέρουν χρόνο σε όλους.
Διάσκεψη MED5: Κοινή έκκληση
για δίκαιη κατανομή βαρών στο νέο ευρωπαϊκό Σύμφωνο Μετανάστευσης
Πραγματοποιήθηκε το Σάββατο στην Αθήνα -με την
παρουσία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη- Διάσκεψη των Υπουργών
Εσωτερικών και Μετανάστευσης των 5 Μεσογειακών χωρών στη διάρκεια της
οποίας τέθηκαν ζητήματα που άπτονται της διαπραγμάτευσης για το νέο Σύμφωνο για
τη Μετανάστευση και το Άσυλο. Οι πέντε χώρες ζητούμε:
· Έμπρακτη αλληλεγγύη στην κατανομή
των μεταναστευτικών βαρών.
· Κοινό μηχανισμό απελάσεων.
· Συνεργασία της Ε.Ε. με τις
χώρες προέλευσης και διέλευσης για τη μείωση των ροών.
· Ορθή και απαρέγκλιτη εφαρμογή
της Κοινής Δήλωσης Ε.Ε.-Τουρκίας.
Στη διάσκεψη των MED5, που
πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία του ελληνικού υπουργείου Μετανάστευσης,
συμμετείχαν η Ιταλία, η Ισπανία, η Κύπρος, η Μάλτα και η Ελλάδα.
--
Νέα Δημοκρατία, Γραμματεία Στρατηγικού Σχεδιασμού
& Επικοινωνίας - stratigikos@nd.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια