Είναι πολύ
σημαντικό να είμαστε συνεπείς με τις αγορές
Κυριάκος Μητσοτάκης μιλώντας στην τηλεόραση του πρακτορείου Bloomberg:
Θα αποπληρώσουμε 3,3
δισεκατομμύρια πρόωρα, από ένα σύνολο 5,1 δισεκ. που έχουμε δανειστεί από το
ΔΝΤ. Πιστεύω ότι είναι πολύ σημαντικό να είμαστε συνεπείς με
τις αγορές. Μας έχουν επιβραβεύσει με ιστορικά χαμηλά επιτόκια.
· Προφανώς αυτό συνδέεται και με τη σημαντική ρευστότητα που είναι
διαθέσιμη αλλά πιστεύω ότι αποτελεί και ψήφο εμπιστοσύνης στην ικανότητα αυτής
της κυβέρνησης να υλοποιεί πραγματικές μεταρρυθμίσεις εν μέσω πανδημίας.
· Έχουμε καταστήσει την Ελλάδα έναν πιο ελκυστικό προορισμό για
επενδύσεις από το εξωτερικό. Πολλοί επενδυτές στρέφονται στην Ελλάδα αυτή τη
στιγμή και θέλουμε να είμαστε εξαιρετικά συνεπείς όσον αφορά τα σήματα που
στέλνουμε στις αγορές.
· Επομένως, όσον αφορά την πρόωρη αποπληρωμή των δανείων του
ΔΝΤ, είχαμε πει ότι
πρόκειται να το κάνουμε, και με αυτό τον τρόπο διασφαλίζουμε απόλυτα ότι
τηρούμε τον λόγο μας.
Νέα κίνητρα για να έρθουν
φορολογικές κατοικίες στην Ελλάδα
Η Κυβέρνηση και το Υπουργείο
Οικονομικών ολοκληρώνει, μέσω διατάξεων που
κατατέθηκαν στη Βουλή, την ενίσχυση του νομοθετικού πλαισίου, με στόχο την
παροχή φορολογικών κινήτρων για την προσέλκυση στην Ελλάδα φυσικών
προσώπων με φορολογική κατοικία στο εξωτερικό.
· Με διαδοχικά νομοθετήματα, από τον Δεκέμβριο του 2019 μέχρι
σήμερα, παρέχονται σημαντικά φορολογικά κίνητρα για τη μεταφορά της φορολογικής
κατοικίας στην Ελλάδα φυσικών προσώπων που
επενδύουν στη χώρα, αλλοδαπών συνταξιούχων και εργαζόμενων. Ειδικότερα:
o
Η αρχή έγινε
με τον νόμο 4646/2019, που εισήγαγε στη χώρα μας τον θεσμό
του “διαμένοντος μη κατοίκου” (Non-Dom), για την
προσέλκυση φορολογικών κατοίκων εξωτερικού, οι οποίοι πραγματοποιούν σημαντικές
επενδύσεις στην Ελλάδα επωφελούμενοι από εναλλακτικό καθεστώς φορολόγησης του
παγκόσμιου εισοδήματός τους.
o
Στη συνέχεια,
ο νόμος 4714/2020 επέκτεινε την εναλλακτική φορολόγηση εισοδήματος
σε συνταξιούχους του εξωτερικού, οι
οποίοι μεταφέρουν τη φορολογική τους κατοικία στην πατρίδα μας.
o
Επιπλέον, με
τον νόμο 4758/2020 θεσπίστηκαν φορολογικά κίνητρα για την προσέλκυση
αλλοδαπών εργαζόμενων και αυτοαπασχολούμενων, αλλά και Ελλήνων που έφυγαν από τη χώρα στη διάρκεια της οικονομικής
κρίσης, ώστε να μεταφέρουν τη φορολογική τους κατοικία και να δραστηριοποιηθούν
επαγγελματικά στην Ελλάδα.
· Τώρα, προχωράμε στη θέσπιση κινήτρων για τη
δημιουργία εταιρειών ειδικού σκοπού διαχείρισης οικογενειακής περιουσίας (Family Offices).
o
Με τα κίνητρα
αυτά επιδιώκεται να δημιουργηθεί ένα διαφανές και οριοθετημένο πλαίσιο που θα
εξυπηρετεί τις ανάγκες φυσικών προσώπων με φορολογική κατοικία στην Ελλάδα, λαμβάνοντας υπόψη βέλτιστες διεθνείς πρακτικές φορολόγησης,
αναφορικά με τη διαχείριση των χρηματικών/επενδυτικών ροών και της
οικογενειακής περιουσίας τους.
o
Οι
προτεινόμενες ρυθμίσεις αναμένεται να λειτουργήσουν συμπληρωματικά στην
προσέλκυση περισσότερων φυσικών προσώπων με φορολογική κατοικία στο εξωτερικό και
θα εφαρμόζονται σε όλα τα φυσικά πρόσωπα που είναι ήδη, ή καθίστανται,
φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδας.
Συνεχίζουμε την εφαρμογή μιας
αυστηρής, αλλά δίκαιης μεταναστευτικής πολιτικής
Η σταθεροποίηση του πολύ
χαμηλού ρυθμού αφίξεων (92% μείωση στις
αφίξεις στα νησιά τον Ιανουάριο του 2021, 292 αφίξεις, σε σχέση με τον
Ιανουάριο του 2020,3.713 αφίξεις) ενισχύει
την ολοένα και μεγαλύτερη αποσυμφόρηση των νησιών αλλά και των δομών της
ενδοχώρας.
· Τον Ιανουάριο του 2020 ζούσαν στα νησιά του Αιγαίου 41.816
αιτούντες άσυλο και αναγνωρισμένοι πρόσφυγες ενώ πλέον ζουν 16.231.
· Αντίστοιχα, σε όλη τη χώρα, το εθνικό σύστημα υποδοχής
φιλοξενούσε τον Ιανουάριο του 2020 93.237 αιτούντες άσυλο και πρόσφυγες, ενώ
πλέον ζουν 64.259 στις δομές ( ΚΥΤ, camp, διαμερίσματα) όλης της χώρας (μείωση
31%).
· Τον Ιανουάριο του 2021 στα Κ.Υ.Τ. των νησιών διέμεναν 13.553
αιτούντες άσυλο μειωμένοι κατά -65% σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2020 όπου στα
5 Κ.Υ.Τ ζούσαν 38.534 άτομα.
· Για ακόμα ένα μήνα συνεχίστηκε το θετικό ισοζύγιο
αφίξεων-αποχωρήσεων καθώς έφτασαν στη χώρα 292 άτομα ενώ αναχώρησαν 513.
· Οι εκκρεμείς αποφάσεις Α και Β βαθμού αριθμούν τις 78.229 σε
σχέση με τις 140.557 τον Ιανουάριο του 2020 (μείωση της τάξης του 44%).
· Οι συνολικοί εγγεγραμμένοι του προγράμματος “Helios” ανέρχονται
στις 26.182, ενώ τα νέα μισθωτήρια που υπογράφηκαν τον Ιανουάριο του 2021
ανέρχονται στα 1.177.
Μέσα σε 12 μήνες αποσυμφορήθηκαν τα νησιά
του Αν. Αιγαίου και κλείσαμε 57 δομές στην Ηπειρωτική Ελλάδα. Συνεχίζουμε την εφαρμογή μιας
αυστηρής, αλλά δίκαιης μεταναστευτικής πολιτικής, ώστε η χώρα μας να μην αποτελεί πλέον
πύλη εισόδου στην Ευρώπη για τα κυκλώματα λαθροδιακινητών.
Σε δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση
το Σχέδιο Νόμου για την κρατική αρωγή για φυσικές καταστροφές
Η κλιματική αλλαγή εκδηλώνεται
πλέον με συχνότερα και βιαιότερα φυσικά φαινόμενα, τα οποία προκαλούν
εκτεταμένες καταστροφές σε
διάφορες περιοχές της χώρας μας. Τα
νέα δεδομένα δημιουργούν και νέες ανάγκες, με πιο επιτακτική αυτή της έγκαιρης
υποστήριξης των πληγέντων από το κράτος – κάτι που
αποτελεί και προτεραιότητα της Κυβέρνησης. Το Υπουργείο Οικονομικών, ανταποκρινόμενο σε αυτές τις
προκλήσεις, έχοντας αναλύσει το υφιστάμενο καθεστώς και
εντοπίζοντας τις αδυναμίες του, επεξεργάστηκε
και θέτει σε δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση Σχέδιο Νόμου για την κρατική αρωγή,
το οποίο δημιουργεί ένα ολοκληρωμένο καθεστώς αποζημιώσεων των επιχειρήσεων που
πλήττονται από φυσικές καταστροφές και ένα πλαίσιο συντονισμού των διαδικασιών
αποκατάστασης και ενίσχυσης των πληττόμενων περιοχών, με στόχο την ταχύτερη και
αποτελεσματικότερη στήριξη σε όσες και όσους έχουν ανάγκη. Η εν λόγω νομοθετική πρωτοβουλία αποτελείται από έξι βασικούς άξονες:
1.
Ιδρύεται η
Εθνική Επιτροπή Κρατικής Αρωγής, η οποία συντονίζει
και διασφαλίζει σε εθνικό επίπεδο την υλοποίηση του θεσμικού πλαισίου για την
κρατική αρωγή. Η Επιτροπή τελεί υπό την προεδρία του Γενικού Γραμματέα
Οικονομικής Πολιτικής και αποτελείται από Γενικούς Γραμματείς των συναρμόδιων
Υπουργείων, καθώς και τον Διοικητή του ΕΛΓΑ.
2.
Σε συνέχεια και των πρόσφατων
παρεμβάσεων έπειτα από το πλήγμα της θεομηνίας του «Ιανού», αναδιαμορφώνεται ο μηχανισμός
επιχορήγησης επιχειρήσεων που επλήγησαν από θεομηνίες, ώστε να
αντιμετωπιστεί ο κατακερματισμός των αρμοδιοτήτων, να διασφαλιστεί η ταχύτητα
και η αποτελεσματικότητα στην υλοποίηση των προβλεπόμενων διαδικασιών, να
επιτευχθεί ο συντονισμός στην κινητοποίηση του κρατικού μηχανισμού. Ειδικότερα,
προβλέπεται, μεταξύ άλλων:
·
Ο ορισμός του Περιφερειακού
Συντονιστή Κρατικής Αρωγής για να υπάρχει ένας μόνιμος γνώστης και υπεύθυνος
για τη διαδικασία,
·
η δημιουργία Επιτροπών Κρατικής
Αρωγής στις Περιφέρειες για τις εκτιμήσεις ζημιάς σε επιχειρήσεις,
·
η δημιουργία Εθνικού Μητρώου
Στελεχών Επιτροπών Κρατικής Αρωγής, στο οποίο εντάσσονται υποψήφιοι που μπορούν
να ενταχθούν στις Επιτροπές Κρατικής Αρωγής, τηρώντας συγκεκριμένες
προϋποθέσεις και ποιοτικά κριτήρια,
·
η αποσαφήνιση της διαδικασίας
επιχορήγησης των επιχειρήσεων,
·
η διαμόρφωση εργαλείων –
ανάλογα με την περίπτωση – ενίσχυσης των επιχειρήσεων (δηλαδή, πρώτη αρωγή και
προκαταβολή),
·
η πρόβλεψη διαδικασίας ελέγχου
του εν λόγω σχήματος.
3.
Διευρύνεται η
περίμετρος των δικαιούχων για αποζημίωση λόγω
ζημιών από θεομηνία, με την ένταξη τόσο των κατά κύριο επάγγελμα αγροτών, όσο
και των ιδιωτών με αγροτικές εκμεταλλεύσεις που δεν είναι κατά κύριο επάγγελμα
αγρότες, λαμβάνοντας, ωστόσο, υπόψη τη βαρύτητα που έχει η αγροτική
δραστηριότητα στο εισόδημα της κάθε κατηγορίας.
4.
Ψηφιοποιείται
η διαδικασία, με τη δημιουργία ηλεκτρονικής
πλατφόρμας κρατικής αρωγής, σε συνεργασία με το Υπουργείο Ψηφιακής
Διακυβέρνησης, η οποία θα καθιστά τη διαδικασία της οικονομικής ενίσχυσης
γρήγορη, αποτελεσματική, με δυνατότητα ελέγχου και διασταύρωσης των στοιχείων
και των σχετικών δηλώσεων.
5.
Παρέχονται
κίνητρα για ιδιωτική ασφάλιση, μέσω
σχετικής διάταξης που προβλέπει τη δυνατότητα οι πληγείσες επιχειρήσεις να
λαμβάνουν επιχορήγηση επιπλέον της αποζημίωσης που προβλέπεται από την ιδιωτική
τους ασφάλιση.
6.
Διαμορφώνονται
οι συνθήκες για την κινητοποίηση της κοινωνίας με τη σύσταση Ταμείου Κρατικής
Αρωγής, το οποίο, με αυστηρούς
κανόνες λογοδοσίας και με διαφανείς κανόνες λειτουργίας, θα συγκεντρώνει
εισφορές ιδιωτών για αποκατάσταση φυσικών καταστροφών. Δεύτερη πηγή χρηματοδότησης
για το Ταμείο θα είναι τα ποσά που εισπράττονται ως αχρεωστήτως καταβληθέντα
από ενισχύσεις κρατικής αρωγής. Την εποπτεία του Ταμείου αναλαμβάνει η Προεδρία
της Κυβέρνησης.
Η διαβούλευση επί του νομοσχεδίου διενεργείται μέσω του δικτυακού τόπου www.opengov.gr/minfin/ και θα ολοκληρωθεί τη Δευτέρα, 1η
Μαρτίου 2021 και ώρα 15:00.
--
Νέα
Δημοκρατία, Γραμματεία Στρατηγικού Σχεδιασμού & Επικοινωνίας - stratigikos@nd.gr


















Δεν υπάρχουν σχόλια