Για σοβαρές ενστάσεις γύρω από το έργο «Ενίσχυση του Ψηφιακού
Σχολείου μέσω Ψηφιακών Υπηρεσιών και Καινοτόμων Εκπαιδευτικών Εργαλείων»,
συνολικού προϋπολογισμού 73,6 εκατομμυρίων ευρώ, με διάρκεια υλοποίησης μόλις
12 μηνών, κάνει λόγο , με ερώτηση στη Βουλή, ο Βουλευτής του ΠΑΣΟΚ–ΚΙΝΑΛ,
Στέφανος Παραστατίδης .
Το έργο, που χρηματοδοτείται από το Ταμείο
Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, προβλέπει την εισαγωγή εργαλείων Τεχνητής
Νοημοσύνης στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
Ωστόσο, σύμφωνα με τον κ.
Παραστατίδη, εγείρονται σοβαρά ερωτήματα
για την έλλειψη παιδαγωγικής τεκμηρίωσης, διαβούλευσης με την εκπαιδευτική
κοινότητα, θεσμικών εγγυήσεων και συμβατότητας με το ευρωπαϊκό κανονιστικό
πλαίσιο (AI Act).
Ο κ. Παραστατίδης τονίζει ότι η προκήρυξη:
• Δεν είναι αποτέλεσμα
παιδαγωγικού σχεδιασμού και δεν στηρίζεται σε αξιολόγηση αναγκών.
• Αγνοεί το Εθνικό Σχέδιο για την ΤΝ, το οποίο προβλέπει
πιλοτική και σταδιακή υιοθέτηση.
• Δεν εξασφαλίζει προστασία προσωπικών δεδομένων
ανηλίκων, ούτε διασφαλίζει τη συμμόρφωση με τον Κανονισμό (ΕΕ) 2024/1680, που
κατατάσσει την ΤΝ στην εκπαίδευση ως «υψηλού κινδύνου».
• Δεν περιλαμβάνει σχέδιο βιωσιμότητας και
μακροπρόθεσμης υποστήριξης πέραν της μονοετούς διάρκειας.
• Παρακάμπτει τη συμμετοχή της εκπαιδευτικής κοινότητας
και ουσιαστικά συνιστά τεχνοκρατική «άνωθεν επιβολή».
Επίσης, υπογραμμίζει ότι «η εισαγωγή της Τεχνητής Νοημοσύνης στα σχολεία δεν
μπορεί να γίνει πρόχειρα, χωρίς θεσμικές εγγυήσεις, χωρίς ηθικά φίλτρα και
χωρίς διάλογο με την κοινωνία. Η Παιδεία δεν μπορεί να μετατρέπεται σε πεδίο
πειραματισμών ή εργαλείο εξυπηρέτησης εταιρικών συμφερόντων».
Με την ερώτησή του, καλεί την Υπουργό να απαντήσει, μεταξύ άλλων:
• Ποια μελέτη σκοπιμότητας ή διαδικασία διαβούλευσης
προηγήθηκε;
• Πώς διασφαλίζεται η συμβατότητα με τον ευρωπαϊκό
Κανονισμό για την ΤΝ;
• Πώς προστατεύονται τα προσωπικά δεδομένα μαθητών και
εκπαιδευτικών;
• Ποιος θα αξιολογήσει ανεξάρτητα την παιδαγωγική και
κοινωνική αποτελεσματικότητα του έργου;
• Πώς θα στηριχθούν οι εκπαιδευτικοί στην ενσωμάτωση των
νέων εργαλείων;
• Ποια στρατηγική υλοποίησης και βιωσιμότητας υπάρχει
για μετά την ολοκλήρωση του έργου;
Κλείνοντας, ο Στέφανος Παραστατίδης
επισημαίνει:
«Η εισαγωγή της Τεχνητής Νοημοσύνης στην
εκπαίδευση είναι ένα κρίσιμο βήμα που μπορεί να φέρει μεγάλες αλλαγές. Όμως,
για να είναι πραγματικά ωφέλιμο, πρέπει να γίνει με διαφάνεια, θεσμικές
εγγυήσεις, επιστημονική τεκμηρίωση και συμμετοχή της εκπαιδευτικής κοινότητας.
Το μέλλον της Παιδείας δεν μπορεί να καθορίζεται με πρόχειρες ή προσχηματικές
διαδικασίες».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου