Ομιλία του βουλευτή Στέφανου
Παραστατίδη στη Βουλή στη συζήτηση του Ν/Σ του Υπουργείου
Υγείας «Αναμόρφωση του θεσμού
του Προσωπικού Ιατρού»:
«Προσωπικός γιατρός: από το
ολότελα καλή και η Παναγιώταινα;»
Κυρίες και κύριοι
συνάδελφοι,
το μακρινό 1968 και επί
δικτατορίας, με το νομοθετικό διάταγμα 67/1968, ο τέως βασιλιάς των Ελλήνων
Κωνσταντίνος όρισε το
υποχρεωτικό της υπηρεσίας υπαίθρου όλων των ιατρών.
Θέσπισε έτσι τον αγροτικό
γιατρό, καλύπτοντας τα τεράστια κενά παροχής υπηρεσιών υγείας στην
περιφέρεια.
Ο αγροτικός γιατρός ήταν μία
εμβαλωματική λύση, χρήσιμη για εκείνη την εποχή, προσδοκώντας στην
εξέλιξη του συστήματος υγείας
και την αυτονόητη κατάργησή του.
Ο θυμόσοφος λαός μας θα έλεγε
για την περίσταση ‘από το ολότελα καλή και η Παναγιώταινα.
Το κακό βέβαια με την
κυβέρνηση είναι πως ερωτεύτηκε την Παναγιώταινα.
Διότι πλέον νομοθετεί για μια
υγειονομική περίθαλψη χαμηλών προσδοκιών.
Καθώς, δε νοείται σε μία
ευρωπαϊκή δημοκρατία και σε ένα σύγχρονο σύστημα υγείας
να υφίσταται υποχρεωτική θητεία
ανειδίκευτου γιατρού.
Διότι, και οι παροχές
υγείας παραμένουν υποβαθμισμένες και ο γιατρός εκτίει μία χρονική ποινή
δίχως
καμία επιστημονική
εξέλιξη.
Με το παρόν νομοσχέδιο, ο
αναχρονιστικός θεσμός του αγροτικού γιατρού όχι μόνο δεν καταργείται, Αλλά
«αναβαπτίζεται», κυριολεκτικά
και όχι μεταφορικά (αλλάζοντας δηλαδή όνομα), «αναβαθμίζεται»,
αποκτώντας επιστημονικό τίτλο
χωρίς τις αντίστοιχες γνώσεις, και εγκαθίσταται πλέον σε μεγάλα αστικά
κέντρα, όπως η Αθήνα και η
Θεσ/νίκη.
Συνάδελφοι της ΝΔ, Θα
μπορούσατε να το βγάλετε και σε αφισάκι: τώρα ο αγροτικός και στην πόλη
σας.
Όμως, η κυβέρνηση δεν αρκείται
στην οπισθοχώρηση.
Εφαρμόζει και νέες πρακτικές,
«αναβαπτίζοντας» και «αναβαθμίζοντας» και τον ειδικευόμενο γιατρό σε
ρόλο ειδικού εντός μίας
νύχτας, ενώ η ευθύνη της πολιτείας έναντι του ειδικευόμενου γιατρού
αφορά:
- στην παροχή
δυνατότητας άσκησης του τελευταίου για την απόκτηση ειδικότητας και όχι στην
εξασφάλιση εργασίας
αυτού.
- είναι σχέση εκπαίδευσης και
μαθητείας.
- Η δε καταβαλλόμενη
αποζημίωση έχει ως σκοπό την εξασφάλιση των μέσων συντήρησής του ώστε να
επιδίδεται απερίσπαστος στην
ειδίκευση -δεν αποτελεί αντάλλαγμα παρεχόμενης εργασίας αυτού.
Κυρίες και κύριοι
συνάδελφοι,
Σε καιρό πολέμου, οι διατάξεις
του διεθνούς ανθρωπιστικού δικαίου, των Συμβάσεων της Γενεύης και
κυρίως των Πρόσθετων
Πρωτοκόλλων τους, επιτρέπουν στους γιατρούς να διενεργούν ιατρικές πράξεις
εκτός της εκπαίδευσης και της
ειδικότητάς τους -επαναλαμβάνω, σε καιρό πολέμου.
Σε έκτακτες καταστάσεις, όπως
μεγάλες καταστροφές ή πανδημίες, οι διατάξεις του ποινικού μας κώδικα
επιτρέπουν στους γιατρούς να
διενεργούν ιατρικές πράξεις εκτός της εκπαίδευσης και της ειδικότητάς τους
-επαναλαμβάνω, καλύπτοντας
έκτακτες καταστάσεις.
Η σημερινή κυβέρνηση, σε καιρό
ειρήνης, εν έτει 2024, φέρνει νομοσχέδιο στο οποίο προβλέπεται οι
γιατροί να διενεργούν ιατρικές
πράξεις εκτός της εκπαίδευσης και της ειδικότητάς τους.
Και σε αυτό το νομοσχέδιο
ζητάτε συναίνεση;
Εσείς δεν χρειάζεστε
αντιπολίτευση -αλλά την κολυμβήθρα του Σιλωάμ.
Κατ’ αυτό τον τρόπο
παγιώνεται, νομοθετικά, ένα σύστημα περίθαλψης διαφορετικών ταχυτήτων εντός του
θεσμού του προσωπικού ιατρού,
το οποίο είναι εκ προοιμίου καταδικασμένο να αποτύχει.
Η ρύθμιση που οριζοντίως
επιχειρείται για τον προσωπικό ιατρό είναι ισοπεδωτική, τόσο για τη
δημόσια
υγεία, όσο και για τον ιατρικό
κόσμο, διότι παραγνωρίζει το ιδιαίτερο καθεστώς που διέπει τους αγροτικούς
ιατρούς και τους
ειδικευόμενους ιατρούς, θυσιάζοντας τη στοιχειώδη λογική για χάρη των
αριθμών.
Οι μη έχοντες την οικονομική
δυνατότητα να απευθυνθούν σε ιδιώτη προσωπικό ιατρό της επιλογής τους,
θα πρέπει είτε να «προλάβουν»
να δηλώσουν τους, συγκεκριμένου αριθμού, συμβεβλημένους με τον
ΕΟΠΥΥ ειδικευμένους ιδιώτες
ιατρούς,
είτε να εξυπηρετηθούν από τις
δομές Π.Φ.Υ., παίζοντας κορώνα-γράμματα το ενδεχόμενο να λάβουν
υπηρεσίες από ειδικευόμενους
ιατρούς χωρίς να είναι εγγυημένη η αναγκαία επίβλεψή τους, είτε να
εξυπηρετηθούν από
ανειδίκευτους αγροτικούς ιατρούς – που πλέον θα εκτελούν χρέη προσωπικού
ιατρού.
Η ανωτέρω τακτική έχει ως
αποτέλεσμα την περαιτέρω υποβάθμιση του δημοσίου συστήματος υγείας,
αφού η ίδια η πολιτεία
νομοθετεί την δημιουργία καθεστώτος επισφάλειας στην δημόσια ιατρική
περίθαλψη – σπρώχνοντας τον
πολίτη που θέλει να λάβει εγγυημένες υπηρεσίες προσωπικού ιατρού στον
μοναδικό χώρο στον οποίο δεν
θα ρισκάρει να τύχει περίθαλψης από ανειδίκευτο ή ειδικευόμενο ιατρό,
ήτοι στον ιδιωτικό
τομέα.
Προφανώς δεν αρκεί στην
κυβέρνηση η 2η θέση της χώρας μας σε ιδιωτικές δαπάνες στην υγεία -μετά τη
Βουλγαρία.
Διεκδικεί πλέον με αξιώσεις
την πρωτιά!
Συνάδελφοι,
Ένας καλοπροαίρετος πολίτης
αναρωτιέται γιατί η κυβέρνηση προχωρά βεβιασμένα σε αυτή την
προκρούστεια παρέμβαση
αντιστοίχισης γιατρών και ασθενών;
Η απάντηση έχει ήδη δοθεί στην
επιτροπή από το αρμόδιο Υπουργείο Υγείας: αν δεν καλύψει το
προαπαιτούμενο ποσοστό κάλυψης
του πληθυσμού με προσωπικούς ιατρούς (75%), το οποίο είναι
μνημονιακή υποχρέωση, θα
χαθούν πόροι από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Εν ολίγοις, αναγκαία απόφαση
με οικονομοτεχνικά κριτήρια· κάλυψη της συμβατικής μας υποχρέωσης για
το Ταμείο Ανάκαμψης και
Ανθεκτικότητας -μία προϋπόθεση που έθεσε η ίδια η κυβέρνηση.
Άλλωστε, το κόμμα της ΝΔ είναι
εθισμένο στα Greek statistics.
Κάτι παρόμοιο κάνει και στην
υγεία.
Παρουσιάζει μία αριθμητική και
όχι υγειονομική κάλυψη του πληθυσμού,
καθώς η δεύτερη προϋποθέτει
και το είδος και την ποιότητα των υπηρεσιών.
Κυρίες και κύριοι
συνάδελφοι,
Άκουσα με προσοχή την ομιλία
του κ. Μητσοτάκη ο οποίος είπε ότι υποτιμήθηκε τα προηγούμενα χρόνια ο
ρόλος του Γενικού
Ιατρού.
Όμως σήμερα, ο ίδιος φρόντισε
να τον υποτιμήσει ακόμη περισσότερο.
Παρουσιάζοντάς τον, σε ένα
τρίπτυχο:
ως αυτόν που θα φροντίζει για
την πρόληψη, θα κατευθύνει στο νοσοκομείο, θα συμπληρώνει τον
ηλεκτρονικό φάκελο.
Δεν είναι, λοιπόν, μόνο η προς
τα κάτω επιστημονική εξίσωση όλων -ως προσωπικών γιατρών.
Είναι πως ο πρωθυπουργός της
χώρας παρουσίασε τον γενικό γιατρό ως γραμματέα και τροχονόμο.
Κατόπιν, μας παρουσίασε τα
έργα υποδομών της κυβέρνησης στον τομέα υγείας.
Με τις αντίστοιχες αναφορές
στη χρηματοδότηση από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος και το Ταμείο
Ανάκαμψης.
Αλήθεια, το κράτος φτιάχνει
τίποτα;
Κυβερνάτε ή είστε διαχειριστές
ξένων κεφαλαίων;
Μετά ανάφερε πως δεν υπάρχουν
σημαντικές αναμονές σε ογκολογικά χειρουργεία.
Αλήθεια, από πού προκύπτει
αυτό;
Υπάρχουν κάποια επίσημα
στοιχεία να παρακολουθούμε και εμείς τις αναμονές;
Και αν δεν υπάρχουν, ας κάνω
εγώ μία ερώτηση:
- Ασθενής με καρκίνο του
πνεύμονα, σήμερα, με καταγωγή από την Κεντρική Μακεδονία, πού χειρουργείται
και με τι χρόνο
αναμονής;
Συνοψίζοντας, το
νομοσχέδιο:
·
προκρίνει ανισότητα στην φροντίδα των ασθενών
και από την παρουσία ιατρικού
προσωπικού διαφόρων επιπέδων εκπαίδευσης και από την έλλειψη
πρόβλεψης προσβασιμότητας,
αφού τα γεωγραφικά κριτήρια που τέθηκαν δεν καθορίζονται από
λειτουργικότητα.
·
δεν εισάγει το θεσμό της ομάδας (group practice -ολοκληρωμένη,
εξειδικευμένη και διεπιστημονική
προσέγγιση) και αφήνει ασαφή
τη διασύνδεση με τη Δευτεροβάθμια Φροντίδα Υγείας.
·
επαναφέρει την υποχρεωτικότητα της υπηρεσίας υπαίθρου σε όλους του
απόφοιτους των ιατρικών
σχολών και μάλιστα την
επεκτείνει και σε αστικό πλαίσιο.
·
δίνει -ως παγκόσμια πρωτοτυπία, την αρμοδιότητα σε εκπαιδευόμενους
(ειδικευόμενους) γιατρούς να
παρέχουν υπηρεσίες
ειδικευμένου ιατρού, με ότι αυτό μπορεί να συνεπάγεται σε εκπαιδευτικό και
νομικό
πλαίσιο.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
η σημερινή κυβέρνηση είναι μια κυβέρνηση περιορισμένων δυνατοτήτων.
Ο χρόνος πλέον μετράει
αντίστροφα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου