Αντισυνταγματική έκρινε η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας τη
μη προσμέτρηση της προϋπηρεσίας των εκπαιδευτικών σε ιδιωτικά σχολεία για
πρόσληψη στα Δημόσια.
Η απόφαση έχει τεράστια σημασία ενόψει της ευρύτερης σημασίας των ζητημάτων
που κρίνει (αντισυνταγματικότητα διατάξεων του ν. 4589/2019 που απαγορεύουν την
προσμέτρηση, σε διαγωνιστικές διαδικασίες πρόσληψης εκπαιδευτικών στη Δημόσια
Εκπαίδευση, των μορίων της προϋπηρεσίας των εκπαιδευτικών σε ιδιωτικά σχολεία).
Οι διατάξεις αυτές, όπως έκρινε το ανώτατο δικαστήριο, αντίκεινται στις
συνταγματικές αρχές της ισότητας και της αξιοκρατίας.
Η απόφαση είναι ευνοϊκή για τους εκπαιδευτικούς των ιδιωτικών. Με το
ισχύον καθεστώς, για να προσμετρηθεί η προϋπηρεσία ενός ιδιωτικού εκπαιδευτικού
πρέπει να έχει απολυθεί από το σχολείο. Αντίθετα, εάν έχει παραιτηθεί, δεν
μοριοδοτείται. Στο ΣτΕ είχαν προσφύγει 8 εκπαιδευτικοί ιδιωτικού σχολείου της
Θεσσαλονίκης (έχει κλείσει), η εργοδοσία του οποίου τους ανάγκασε να
παραιτηθούν. Καθώς δικαιώθηκαν, άνοιξαν τον δρόμο προς το Δημόσιο για τους
συναδέλφους τους.
Ολη η απόφαση του ΣτΕ
Σ.τ.Ε. Ολομ. 1251-1254/2024
Πρόεδρος: Ευαγγελία Νίκα, Πρόεδρος Σ.τ.Ε.
Εισηγητής: Βασίλειος Ανδρουλάκης, Σύμβουλος
ΣτΕ Ολομ. 1251-1254/2024: Αντίθετη με τις συνταγματικές αρχές της ισότητας
και αξιοκρατίας διάταξη νόμου με την οποία δεν υπολογίζεται η προϋπηρεσία στην
ιδιωτική εκπαίδευση κατά την διαδικασία μοριοδότησης για την πρόσληψη
εκπαιδευτικών στα δημόσια σχολεία.
Με τις αποφάσεις 1251-1252/2024 της Ολομέλειας του Συμβουλίου της
Επικρατείας κρίθηκαν τα ακόλουθα: Με τον ν. 4589/2019 προβλέπεται σύστημα
προσλήψεων εκπαιδευτικών στη δημόσια εκπαίδευση, με μοριοδότηση προσόντων που
βασίζεται σε σημαντικό βαθμό στο κριτήριο της εκπαιδευτικής προϋπηρεσίας, το
οποίο δηλώνει την εμπειρία του υποψήφιου.
Ο νομοθέτης έθεσε ως κριτήριο, μεταξύ άλλων, για την επιλογή των εκπαιδευτικών την εμπειρία του υποψηφίου ως αναπληρωτή στη δημόσια εκπαίδευση, μόνο δε κατ’ εξαίρεση και στην ιδιωτική, και αυτό λόγω της συνεισφοράς των εκπαιδευτικών ως αναπληρωτών στη δημόσια εκπαίδευση.
Και είναι κατ’ αρχήν νόμιμο ο νομοθέτης να διαφοροποιεί την προϋπηρεσία που
έχει παρασχεθεί στη δημόσια εκπαίδευση σε σχέση με εκείνην που έχει παρασχεθεί
στην ιδιωτική, όμως, εφ’ όσον η προϋπηρεσία αποτελεί κριτήριο επιλογής σύμφωνο
με τις αρχές της ισότητας και αξιοκρατίας, η καθ’ ολοκληρίαν μη
μοριοδότηση της προϋπηρεσίας στην ιδιωτική εκπαίδευση, με ορισμένες μόνο
εξαιρέσεις, παραβιάζει τις συνταγματικές αρχές της ισότητας και της αξιοκρατίας
καθώς και τον σκοπό του νόμου για διορισμό στη δημόσια εκπαίδευση των πιο άξιων
και έμπειρων.
Τέλος, είναι μεν θεμιτό ο νομοθέτης να ενισχύει όσους έχουν υπηρετήσει ως
αναπληρωτές ή ωρομίσθιοι στην δημόσια εκπαίδευση και να προβλέπει ευνοϊκότερο
τρόπο υπολογισμού της προϋπηρεσίας τους έναντι της παρασχεθείσας στον ιδιωτικό
τομέα, ωστόσο δεν μπορεί να αγνοεί παντελώς την προϋπηρεσία στην ιδιωτική
εκπαίδευση, δοθέντος μάλιστα ότι το σύστημα προσλήψεων του ν. 4589/2019
αποδίδει ιδιαίτερη σημασία στην εκπαιδευτική εμπειρία.
Με τις σκέψεις αυτές ακυρώθηκαν οι δύο προσβληθείσες προκηρύξεις κατά το
μέρος που αφορούσε την μη προσμέτρηση της προϋπηρεσίας.
Με τις αποφάσεις Σ.τ.Ε. 1253-1254/2024 Ολομ. καταργήθηκαν οι αντίστοιχες
δίκες λόγω προσβολής των ίδιων όρων των αυτών προκηρύξεων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου